
Drodzy Rodzice
Wsparcie emocjonalne dziecka przez najbliższych jest istotnie ważne nie tylko w przypadku prawidłowego budowania relacji rodzinnych, ale także w kwestii pokazania dziecku akceptacji, wsparcia, doskonalenia umiejętności radzenia sobie w danych sytuacjach.
Poniżej opublikowana została ulotka, odzwierciedlająca kluczowe zachowania rodziców, które mają korzystny wpływ na rozwój dziecka
w aspekcie poczucia własnej wartości.
Zachęcam do zapoznania się z udostępnionym materiałem.


Domowe zasady ekranowe – kampania społeczna, skierowana do rodziców uczniów klas I-VIII
Wszelakie urządzenia ekranowe używane z pełną świadomością
i z umiarem są atrakcyjnym aspektem każdego z nas. Jednak
w nadmiarze urządzenia cyfrowe mogą mieć zdecydowanie negatywny wpływ nie tylko na rozwój/zdrowie dzieci i młodzieży, ale również na relacje rodzinne i rówieśnicze.
Kluczowe jest, aby kontrolować korzystanie z wszelakich ekranów
w środowisku domowym.
Rodzice wprowadźcie zasady korzystania z telefonów, tabletów
i komputerów w domu. Dostosujcie je do wieku i potrzeb domowników.
Zasady korzystania z telefonów, tabletów i komputerów znajdziecie Państwo pod adresem internetowym: https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/

„Mama, tata, tablet”, informacja skierowana do
rodziców dzieci w wieku 0-6 lat
Coraz szersze grono dzieci swój wolny czas spędza przed ekranami: telewizorem, komputerem, ale także tabletem i smartfonem. Czasami jako rodzice jesteśmy wręcz zdziwieni jak dobrze i sprawnie korzystają
z urządzeń cyfrowych.
Niestety zbyt częste korzystanie z powyższych urządzeń w młodym wieku może być szkodliwe na pozytywny rozwój dziecka.
Inicjatorem kampanii jest Fundacja Dzieci Niczyje. Autorem koncepcji i realizatorem filmu Homo Tabletis jest firma Astro. KV kampanii przygotowała Ewa Brejnakowska-Jończyk. Głównym partnerem kampanii jest Fundacja Orange.
Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej: http://mamatatatablet.pl/






Ze względu na ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ PAPIEROSA (31.05.2020 r.), zachęcam do obejrzenia filmiku edukacyjnego, opublikowanego przez Fundację Aflofarm.
Film skierowany jest do osób w wieku 12-16 lat.

Stres egzaminacyjny

Egzaminy ósmoklasisty zapewne wzbudza w Was dużo emocji, przy czym często pojawia się także stres. W poniższym poradniku znajdziecie wskazówki, jak rozpoznać stres oraz jak sobie z nim radzić, a także krótkie ćwiczenia na zwiększenie samoświadomości. Zapraszam do zapoznania się z materiałem.

Dzień Mamy – 26.05.2020 rok
Poniższa karta, którą możecie wypełnić samodzielnie będzie świetnym prezentem dla Waszych mam!


Gra rodzinna
Czas spędzony z rodziną to nie tylko zacieśnianie więzi rodzinnych, ale także świetna zabawa!
Dlatego dziś chciałabym Wam zaproponować „Grę rodzinną”, do której wspólnie z najbliższymi można stworzyć zasady gry 🙂 Powodzenia!


Gra opublikowana została przez stronę – „Trening Umiejętności Społecznych i Emocjonalnych”.








Czy znasz osobę z autyzmem? A może Twoje dziecko ma takiego kolegę lub koleżankę w szkole? Czy chcesz ją poznać i zrozumieć? Czy wiesz, jak możesz jej pomóc?
Sprawdź 6 ciekawostek, których mogłeś nie znać, a które pozwolą Ci lepiej zrozumieć ludzi z autyzmem:
Autyzm to zespół cech, które utrudniają budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi i sprawiają, że ludziom trudniej jest odnaleźć się w różnych sytuacjach społecznych.
Autyzm powoduje trudności zarówno w kontaktach społecznych, jak i w uczeniu się oraz postrzeganiu otoczenia.
ONZ uznaje autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS.
W Polsce zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozowane są u jednego dziecka na około 150 – jako że autyzm należy do tzw. chorób cywilizacyjnych, ta liczba stale rośnie.
Mimo iż, wraz ze wzrostem ilości diagnozowanych osób, wzrasta również wiedza na temat przyczyn, objawów i metod terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu, świadomość społeczna na jego temat jest wciąż niewystarczająca.
Znakiem solidarności z osobami z autyzmem stał się kolor niebieski symbolizujący nadzieję.
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje 400 tysięcy osób z autyzmem. To jak jedno z dużych miast. Ale tu liczby się nie kończą, bo z autyzmem żyją także nasi rodzice, rodzeństwo, opiekunowie, co sprawia, że liczba wzrasta nawet do 3 mln.
Zapraszamy do obejrzenia krótkich filmików. Dzięki nim dowiecie się więcej na temat autyzmu.
Filmy dla młodszych uczniów
Film dla starszych uczniów
Film dla rodziców
Kolorowanka dla młodszych uczniów z motywem Światowego Dnia Autyzmu

Nie bądź zielony w temacie autyzmu, bo choć autystyk jest inny, to równie ważny.
Źródła: https://www.polskananiebiesko.pl/, www.emocjedziecka.pl
Wykonały: Kamila Mamińska, Grażyna Majkowska, Ewelina Kuśmierczyk

Ćwiczenie dla całej rodziny – „Przyłapany”
Ćwiczenie polega na „przyłapywaniu” samych miłych i przyjemnych sytuacji pośród członków rodziny. Porównać to można do pracy detektywa, który jest bardzo czujny oraz potrafi wychwycić nawet najmniejsze drobiazgi.
Jakie są zasady zabawy?
➡ Każda osoba dostaje swój własny słoiczek, najlepiej ozdobiony własnoręcznie przez nią samą lub przynajmniej podpisany jej imieniem. Nie pomijamy tu żadnej osoby. Jeśli metodę stosujemy w domu – każdy mieszkaniec dostaje naczynie.
➡ Przygotowujemy dużo małych karteczek oraz łatwo dostępne przybory do pisania.
➡ Na karteczkach zapisujemy (lub rysujemy) POZYTYWNE rzeczy, na których przyłapaliśmy inną osobę z rodziny lub siebie samego – tak często jak tylko to jest możliwe. Karteczkę wrzucamy do słoika osoby przez nas chwalonej.
➡ Raz w tygodniu wszyscy spotykamy się by przeczytać zapisy na karteczkach, które znajdują się w pojemniku. Dobrze jeśli towarzyszy temu rozmowa na temat tego co nas szczególnie ucieszyło, co zdziwiło, czego nowego dowiedzieliśmy się o sobie.
To co ważne, to by w słoiczku faktycznie znajdowały się kartki dodane nie tylko przez innych ale także te dodane przez siebie. Prowadzi to do budowania samooceny nie tylko w oparciu o opinię innych osób, ale także przez to, co sami dostrzegamy w samych sobie.
Zródło:https://emocjedziecka.pl

Zaburzenia odżywiania
Szanowni Uczniowie, odżywianie jest bardzo ważnym aspektem w życiu każdego człowieka. Jednak przeżywany przez nas stres jest często powodem utraty apetytu/nadmiernego apetytu bądź podjadania (anoreksja, bulimia, kompulsywne podjadanie). Wszelakie zaburzenia odżywiania mogą dotyczyć każdego i powiązane są z wieloma czynnikami.
Zachęcam do obejrzenia krótkich filmików, podnoszących świadomość na temat poszczególnych zaburzeń.



Drodzy uczniowie, zapraszam do zapoznania się z prezentacjami multimedialnymi, opublikowanymi przez stronę „Myślę pozytywnie” na temat: efektywnej komunikacji, zarządzania czasem oraz złości i złym samopoczuciu.


Więcej informacji na temat telefonów antydepresyjnych możecie znaleźć Państwo na stronie internetowej: https://forumprzeciwdepresji.pl/wazne-telefony-antydepresyjne




Prezentacja multimedialna dla klas V-VIII, dotycząca stresu

Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w sieci?
Bezpieczeństwo dziecka w sieci jest bardzo istotna w dobie internetu. Internet i social media to obecnie najbardziej wykorzystywane medium a funkcjonowanie dorastającego pokolenia w wirtualnym świecie jest równoległe ze światem rzeczywistym. Używane do pracy i nauki, jest również narzędziem komunikacji i źródłem rozrywki. Świadomy rodzic ma szansę wyeliminować większość zagrożeń czyhających na dziecko w sieci. Przede wszystkim nauczyć dziecko samodzielnego poruszania się online.
- Rozmawiaj – stale pytaj i dyskutuj z dzieckiem. Dzięki wartościowej rozmowie masz szansę poznawać cyfrowy świat razem z dzieckiem.
- Ustal jasne zasady – jasno komunikuj czego dziecko nie może robić w Internecie. Wskaż rzeczy zakazane, takie jak: podawanie numeru telefonu czy publikowanie rodzinnych zdjęć. Ważne by każdy z członków rodziny został poinformowany o wprowadzonych ustaleniach.
- Nie odcinaj dziecka od Internetu, ucz mądrego korzystania – dziś Internet jest powszechnym zjawiskiem od którego nie da się uciec. Całkowity zakaz korzystania z sieci nie jest rozwiązaniem. Taka izolacja może mieć negatywnie skutki i utrudnić dziecku funkcjonowanie w społeczeństwie.
- Naucz zasady ograniczonego zaufania – warto uczulić dziecko, że ktoś po drugiej stronie monitora może zwyczajnie kłamać, informacja przeczytana na portalu wcale nie musi być prawdziwa, a zdjęcia oglądane w zmanipulowanie graficzne.
- Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści – stały monitoring pozwala na kontrolowanie treści udostępnianych dla naszych dzieci.
- Bądź wyrozumiały – Rozmawiaj bez oceniania i złości.
- Ustal zasady komunikacji – naucz dziecka wszystkich funkcjonalności mediów społecznościowych i tego jak zarządzać informacjami na własny temat.
- Obserwuj – monitoruj przestrzeganie ustalonych zasad i reaguj na dynamiczne zmiany w przestrzeni internetowej.
- Kontroluj także urządzenia mobilne – pamiętaj, że dziś dostęp do internetu z poziomu telefonu komórkowego staje się normą.
- Nie zapominaj o plusach korzystania z Internetu.
Najważniejsze aby mówić dzieciom prawdę o Internecie. Nie chodzi o budowanie siatki zakazów, ale o obustronne zrozumienie tematu.
Zachęcam również państwa do zapoznania się z bezpłatnymi programami oferujących kontrole rodzicielską, które pozwolą w zabezpieczeniu komputera przed niebezpiecznymi witrynami internetowymi: Kaspersky Safe Kids Free oraz K9 Web Protection.
Źródło informacji: Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, raport ”Nastolatki 3.0”, grudzień 2016. Kei.pl.

Jak chronić się przed wirusem? Materiał edukacyjny dla klas I-IV
Szanowni Państwo,
W załączniku znajduje się książeczka edukacyjna dla klas I-IV, dotycząca koronawirusa. Została opracowana, aby wraz z dziećmi odkrywać ich emocjonalny świat. Fantazja, jak i ukryta symbolika ma na celu m.in. złagodzenie niepokoju dziecka. Warto ją wydrukować i przekazać dzieciom do codziennego użytku.
Link do pobrania książeczki: Ksiazeczka_edukacyjna_-_Koronawirus.pdf

System oceniania gier
Drodzy Rodzice, poniżej znajduję się Europejski system oceniania gier, który obowiązuje w 38 krajach. System opisuje grę za pomocą 8 znaczków oraz nadaje „rating” wiekowy. Jest to niezbędna informacja dla was, czy gra jest odpowiednia dla wieku dziecka.



Źródło: https://pegi.info/pl/node/52

Co to jest CYBERPRZEMOC?
Cyberprzemoc – przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (najczęściej przemoc rówieśnicza z użyciem telefonów komórkowych i i Internetu).
Formy cyberprzemocy:
- wyzywanie, straszenie, obrażanie w sieci i przez telefon komórkowy,
- wysyłanie wulgarnych słów,
- grożenie komuś w Sieci i przez telefon komórkowy,
- rejestrowanie niechcianych zdjęć lub filmów telefonem komórkowym,
- publikowanie ośmieszających zdjęć i filmów w Internecie,
- rozsyłanie ośmieszających materiałów przy użyciu telefonu,
- włamania na blog lub konto pocztowe,
- podszywanie się w sieci pod inną osobę i działanie na jej niekorzyść.
Co robić żeby nie zostać ofiarą cyberprzemocy?
- dbać o prywatność swoich danych osobowych,
- zapewniać swoim profilom w sieci status prywatny,
- chronić swoje hasła i loginy,
- nie zamieszczać w sieci swoich zdjęć i filmów,
- nie wymieniać się z kolegami telefonami komórkowymi.
Jak korzystać z Internetu i telefonu żeby nie krzywdzić innych?
- Traktować innych z szacunkiem (nie wyzywać, nie obrażać, nie straszyć itp.).
- Nie zamieszczać z Internecie materiałów (filmów, zdjęć, tekstów), które mogą kogoś skrzywdzić.
- Zawsze pytać o zgodę, jeżeli chcemy komuś zrobić zdjęcie lub nakręcić film z jego udziałem.
- Nie rozsyłać za pomocą telefonu komórkowego zdjęć, filmów oraz tekstów, które mogą sprawić komuś przykrość.
Co robić, będąc świadkiem cyberprzemocy?
- Nie przesyłać dalej krzywdzących materiałów, które otrzymujemy w sieci.
- Zawsze pomagać kolegom i koleżankom, którzy padli ofiarą cyberprzemocy.
- Informować o krzywdzie kolegi lub koleżanki kogoś dorosłego – nauczyciela, rodziców.
- Polecić ofierze cyberprzemocy kontakt z Helpline.org.pl lub skontaktować się osobiście.
Co robić będąc ofiarą cyberprzemocy?
- Nie odpowiadać na zaczepki w sieci.
- Domagać się skasowania filmów i zdjęć nagranych wbrew naszej woli.
- Natychmiast szukać pomocy u kogoś dorosłego.
- Zachowywać dowody przemocy.
- Interweniować u dostawców usług internetowych.
- Szukać pomocy w Helpline.org.pl.
Gdzie szukać pomocy:
www.helpline.org.pl
www.dzieckowsieci.pl
www.sieciaki.pl
tel. 0800100100 (połączenie bezpłatne)

Współpraca z rodzicami
Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:
- zauważasz u dziecka problemy w nauce,
- zauważasz jakiekolwiek zmiany w zachowaniu dziecka,
- martwią Cię inne zachowania dziecka, które należałoby skonsultować,
- chcesz uzyskać poradę, dotyczącą relacji z dzieckiem,
- potrzebujesz pomocy, związanej z procesem wychowania dziecka,
- nie wiesz do kogo zwrócić się o pomoc,
- jesteś w trudnej sytuacji materialnej.
Drogi Rodzicu, zgłoś się z każdą sprawą, z którą nie jesteś w stanie sam sobie poradzić. Zapraszam.



