Pedagog szkolny

Drodzy Rodzice

Wsparcie emocjonalne dziecka przez najbliższych jest istotnie ważne nie tylko w przypadku prawidłowego budowania relacji rodzinnych, ale także w kwestii pokazania dziecku akceptacji, wsparcia, doskonalenia umiejętności radzenia sobie w danych sytuacjach.

Poniżej opublikowana została ulotka, odzwierciedlająca kluczowe zachowania rodziców, które mają korzystny wpływ na rozwój dziecka
w aspekcie poczucia własnej wartości.

Zachęcam do zapoznania się z udostępnionym materiałem.

Domowe zasady ekranowe – kampania społeczna, skierowana do rodziców uczniów klas I-VIII

Wszelakie urządzenia ekranowe używane z pełną świadomością
i z umiarem są atrakcyjnym aspektem każdego z nas. Jednak
w nadmiarze urządzenia cyfrowe mogą mieć zdecydowanie negatywny wpływ nie tylko na rozwój/zdrowie dzieci i młodzieży, ale również na relacje rodzinne i rówieśnicze.

Kluczowe jest, aby kontrolować korzystanie z wszelakich ekranów
w środowisku domowym.

Rodzice wprowadźcie zasady korzystania z telefonów, tabletów
i komputerów w domu. Dostosujcie je do wieku i potrzeb domowników.

Zasady korzystania z telefonów, tabletów i komputerów znajdziecie Państwo pod adresem internetowym: https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/

„Mama, tata, tablet”, informacja skierowana do
rodziców dzieci w wieku 0-6 lat

Coraz szersze grono dzieci swój wolny czas spędza przed ekranami: telewizorem, komputerem, ale także tabletem i smartfonem. Czasami jako rodzice jesteśmy wręcz zdziwieni jak dobrze i sprawnie korzystają
z urządzeń cyfrowych.

Niestety zbyt częste korzystanie z powyższych urządzeń w młodym wieku może być szkodliwe na pozytywny rozwój dziecka.

Inicjatorem kampanii jest Fundacja Dzieci Niczyje. Autorem koncepcji i realizatorem filmu Homo Tabletis jest firma Astro. KV kampanii przygotowała Ewa Brejnakowska-Jończyk. Głównym partnerem kampanii jest Fundacja Orange.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej: http://mamatatatablet.pl/

Ze względu na ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ PAPIEROSA (31.05.2020 r.), zachęcam do obejrzenia filmiku edukacyjnego, opublikowanego przez Fundację Aflofarm.

Film skierowany jest do osób w wieku 12-16 lat.

Stres egzaminacyjny

Egzaminy ósmoklasisty zapewne wzbudza w Was dużo emocji, przy czym często pojawia się także stres. W poniższym poradniku znajdziecie wskazówki, jak rozpoznać stres oraz jak sobie z nim radzić, a także krótkie ćwiczenia na zwiększenie samoświadomości. Zapraszam do zapoznania się z materiałem.

Dzień Mamy – 26.05.2020 rok

Poniższa karta, którą możecie wypełnić samodzielnie będzie świetnym prezentem dla Waszych mam!

Gra rodzinna

Czas spędzony z rodziną to nie tylko zacieśnianie więzi rodzinnych, ale także świetna zabawa!

Dlatego dziś chciałabym Wam zaproponować „Grę rodzinną”, do której wspólnie z najbliższymi można stworzyć zasady gry 🙂 Powodzenia!


Gra opublikowana została przez stronę – „Trening Umiejętności Społecznych i Emocjonalnych”.

Czy znasz osobę z autyzmem? A może Twoje dziecko ma takiego kolegę lub koleżankę w szkole? Czy chcesz ją poznać i zrozumieć? Czy wiesz, jak możesz jej pomóc?

Sprawdź 6 ciekawostek, których mogłeś nie znać, a które pozwolą Ci lepiej zrozumieć ludzi z autyzmem:

Autyzm to zespół cech, które utrudniają budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi i sprawiają, że ludziom trudniej jest odnaleźć się w różnych sytuacjach społecznych. 

Autyzm powoduje trudności zarówno w kontaktach społecznych, jak i w uczeniu się oraz postrzeganiu otoczenia. 

ONZ uznaje autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata obok raka, cukrzycy i AIDS. 

W Polsce zaburzenia ze spektrum autyzmu diagnozowane są u jednego dziecka na około 150 – jako że autyzm należy do tzw. chorób cywilizacyjnych, ta liczba stale rośnie. 

Mimo iż, wraz ze wzrostem ilości diagnozowanych osób, wzrasta również wiedza na temat przyczyn, objawów i metod terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu, świadomość społeczna na jego temat jest wciąż niewystarczająca.

Znakiem solidarności z osobami z autyzmem stał się kolor niebieski symbolizujący nadzieję.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje 400 tysięcy osób z autyzmem. To jak jedno z dużych miast. Ale tu liczby się nie kończą, bo z autyzmem żyją także nasi rodzice, rodzeństwo, opiekunowie, co sprawia, że liczba wzrasta nawet do 3 mln.

Zapraszamy do obejrzenia krótkich filmików. Dzięki nim dowiecie się więcej na temat autyzmu.

Filmy dla młodszych uczniów

Film dla starszych uczniów

https://www.youtube.com/watch?v=JTXJM1jRi3I&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2nppLCH43e8ubTRvflN3FnYMqkgWLwaUjYhQw1R-URfLy5sVqviKDg6Qs

Film dla rodziców

Kolorowanka dla młodszych uczniów z motywem Światowego Dnia Autyzmu

Nie bądź zielony w temacie autyzmu, bo choć autystyk jest inny, to równie ważny.

Źródła: https://www.polskananiebiesko.pl/, www.emocjedziecka.pl

Wykonały: Kamila Mamińska, Grażyna Majkowska, Ewelina Kuśmierczyk

Ćwiczenie dla całej rodziny – „Przyłapany”

Ćwiczenie polega na „przyłapywaniu” samych miłych i przyjemnych sytuacji pośród członków rodziny. Porównać to można do pracy detektywa, który jest bardzo czujny oraz potrafi wychwycić nawet najmniejsze drobiazgi.

Jakie są zasady zabawy?

➡ Każda osoba dostaje swój własny słoiczek, najlepiej ozdobiony własnoręcznie przez nią samą lub przynajmniej podpisany jej imieniem. Nie pomijamy tu żadnej osoby. Jeśli metodę stosujemy w domu – każdy mieszkaniec dostaje naczynie.

➡ Przygotowujemy dużo małych karteczek oraz łatwo dostępne przybory do pisania.

➡ Na karteczkach zapisujemy (lub rysujemy) POZYTYWNE rzeczy, na których przyłapaliśmy inną osobę z rodziny lub siebie samego – tak często jak tylko to jest możliwe. Karteczkę wrzucamy do słoika osoby przez nas chwalonej.

➡ Raz w tygodniu wszyscy spotykamy się by przeczytać zapisy na karteczkach, które znajdują się w pojemniku. Dobrze jeśli towarzyszy temu rozmowa na temat tego co nas szczególnie ucieszyło, co zdziwiło, czego nowego dowiedzieliśmy się o sobie.

To co ważne, to by w słoiczku faktycznie znajdowały się kartki dodane nie tylko przez innych ale także te dodane przez siebie. Prowadzi to do budowania samooceny nie tylko w oparciu o opinię innych osób, ale także przez to, co sami dostrzegamy w samych sobie.

Zródło:https://emocjedziecka.pl

Zaburzenia odżywiania

Szanowni Uczniowie, odżywianie jest bardzo ważnym aspektem w życiu każdego człowieka. Jednak przeżywany przez nas stres jest często powodem utraty apetytu/nadmiernego apetytu bądź podjadania (anoreksja, bulimia, kompulsywne podjadanie). Wszelakie zaburzenia odżywiania mogą dotyczyć każdego i powiązane są z wieloma czynnikami.

Zachęcam do obejrzenia krótkich filmików, podnoszących świadomość na temat poszczególnych zaburzeń.

Drodzy uczniowie, zapraszam do zapoznania się z prezentacjami multimedialnymi, opublikowanymi przez stronę „Myślę pozytywnie” na temat: efektywnej komunikacji, zarządzania czasem oraz złości i złym samopoczuciu.

Więcej informacji na temat telefonów antydepresyjnych możecie znaleźć Państwo na stronie internetowej: https://forumprzeciwdepresji.pl/wazne-telefony-antydepresyjne

Prezentacja multimedialna dla klas V-VIII, dotycząca stresu

Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w sieci?

Bezpieczeństwo dziecka w sieci  jest bardzo istotna w dobie internetu. Internet i social media to obecnie najbardziej wykorzystywane medium a funkcjonowanie dorastającego pokolenia w wirtualnym świecie jest równoległe ze światem rzeczywistym. Używane do pracy i nauki, jest również narzędziem komunikacji i źródłem rozrywki. Świadomy rodzic ma szansę wyeliminować większość zagrożeń czyhających na dziecko w sieci. Przede wszystkim nauczyć dziecko samodzielnego poruszania się online.

  1. Rozmawiaj – stale pytaj i dyskutuj z dzieckiem. Dzięki wartościowej rozmowie masz szansę poznawać cyfrowy świat razem z dzieckiem.
  2. Ustal jasne zasady – jasno komunikuj czego dziecko nie może robić w Internecie. Wskaż rzeczy zakazane, takie jak: podawanie numeru telefonu czy publikowanie rodzinnych zdjęć. Ważne by każdy z członków rodziny został poinformowany o wprowadzonych ustaleniach.
  3.  Nie odcinaj dziecka od Internetu, ucz mądrego korzystania – dziś Internet jest powszechnym zjawiskiem od którego nie da się uciec. Całkowity zakaz korzystania z sieci nie jest rozwiązaniem. Taka izolacja może mieć negatywnie skutki i utrudnić dziecku funkcjonowanie w społeczeństwie.
  4. Naucz zasady ograniczonego zaufania – warto uczulić dziecko, że ktoś po drugiej stronie monitora może zwyczajnie kłamać, informacja przeczytana na portalu wcale nie musi być prawdziwa, a zdjęcia oglądane w zmanipulowanie graficzne.
  5. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści – stały monitoring pozwala na kontrolowanie treści udostępnianych dla naszych dzieci.
  6. Bądź wyrozumiały – Rozmawiaj bez oceniania i złości.
  7. Ustal zasady komunikacji – naucz dziecka wszystkich funkcjonalności mediów społecznościowych i tego jak zarządzać informacjami na własny temat.
  8. Obserwuj – monitoruj przestrzeganie ustalonych zasad i reaguj na dynamiczne zmiany w przestrzeni internetowej.
  9. Kontroluj także urządzenia mobilne – pamiętaj, że dziś dostęp do internetu z poziomu telefonu komórkowego staje się normą.
  10. Nie zapominaj o plusach korzystania z Internetu.

Najważniejsze aby mówić dzieciom prawdę o Internecie. Nie chodzi o budowanie siatki zakazów, ale o obustronne zrozumienie tematu.

Zachęcam również  państwa do zapoznania się z bezpłatnymi programami oferujących kontrole rodzicielską, które pozwolą w zabezpieczeniu komputera przed niebezpiecznymi witrynami internetowymi: Kaspersky Safe Kids Free oraz K9 Web Protection.

Źródło informacji: Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, raport ”Nastolatki 3.0”, grudzień 2016. Kei.pl.

Jak chronić się przed wirusem? Materiał edukacyjny dla klas I-IV

Szanowni Państwo,
W załączniku znajduje się książeczka edukacyjna dla klas I-IV, dotycząca koronawirusa. Została opracowana, aby wraz z dziećmi odkrywać ich emocjonalny świat. Fantazja, jak i ukryta symbolika ma na celu m.in. złagodzenie niepokoju dziecka. Warto ją wydrukować i przekazać dzieciom do codziennego użytku.

Link do pobrania książeczki: Ksiazeczka_edukacyjna_-_Koronawirus.pdf  

System oceniania gier

Drodzy Rodzice, poniżej znajduję się Europejski system oceniania gier, który obowiązuje w 38 krajach. System opisuje grę za pomocą 8 znaczków oraz nadaje „rating” wiekowy. Jest to niezbędna informacja dla was, czy gra jest odpowiednia dla wieku dziecka.

Źródło: https://pegi.info/pl/node/52

Co to jest CYBERPRZEMOC?

Cyberprzemoc – przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (najczęściej przemoc rówieśnicza z użyciem telefonów komórkowych i i Internetu).

Formy cyberprzemocy:

  • wyzywanie, straszenie, obrażanie w sieci i przez telefon komórkowy,
  • wysyłanie wulgarnych słów,
  • grożenie komuś w Sieci i przez telefon komórkowy,
  • rejestrowanie niechcianych zdjęć lub filmów telefonem komórkowym,
  • publikowanie ośmieszających zdjęć i filmów w Internecie,
  • rozsyłanie ośmieszających materiałów przy użyciu telefonu,
  • włamania na blog lub konto pocztowe,
  • podszywanie się w sieci pod inną osobę i działanie na jej niekorzyść.

Co robić żeby nie zostać ofiarą cyberprzemocy?

  • dbać o prywatność swoich danych osobowych,
  • zapewniać swoim profilom w sieci status prywatny,
  • chronić swoje hasła i loginy,
  • nie zamieszczać w sieci swoich zdjęć i filmów,
  • nie wymieniać się z kolegami telefonami komórkowymi.

Jak korzystać z Internetu i telefonu żeby nie krzywdzić innych?

  • Traktować innych z szacunkiem (nie wyzywać, nie obrażać, nie straszyć itp.).
  • Nie zamieszczać z Internecie materiałów (filmów, zdjęć, tekstów), które mogą kogoś skrzywdzić.
  • Zawsze pytać o zgodę, jeżeli chcemy komuś zrobić zdjęcie lub nakręcić film z jego udziałem.
  • Nie rozsyłać za pomocą telefonu komórkowego zdjęć, filmów oraz tekstów, które mogą sprawić komuś przykrość.

Co robić, będąc świadkiem cyberprzemocy?

  • Nie przesyłać dalej krzywdzących materiałów, które otrzymujemy w sieci.
  • Zawsze pomagać kolegom i koleżankom, którzy padli ofiarą cyberprzemocy.
  • Informować o krzywdzie kolegi lub koleżanki kogoś dorosłego – nauczyciela, rodziców.
  • Polecić ofierze cyberprzemocy kontakt z Helpline.org.pl lub skontaktować się osobiście.

Co robić będąc ofiarą cyberprzemocy?

  • Nie odpowiadać na zaczepki w sieci.
  • Domagać się skasowania filmów i zdjęć nagranych wbrew naszej woli.
  • Natychmiast szukać pomocy u kogoś dorosłego.
  • Zachowywać dowody przemocy.
  • Interweniować u dostawców usług internetowych.
  • Szukać pomocy w Helpline.org.pl.

Gdzie szukać pomocy:
www.helpline.org.pl
www.dzieckowsieci.pl
www.sieciaki.pl
tel. 0800100100 (połączenie bezpłatne)

Współpraca z rodzicami

Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • zauważasz u dziecka problemy w nauce,
  • zauważasz jakiekolwiek zmiany w zachowaniu dziecka,
  • martwią Cię inne zachowania dziecka, które należałoby skonsultować,
  • chcesz uzyskać poradę, dotyczącą relacji z dzieckiem,
  • potrzebujesz pomocy, związanej z procesem wychowania dziecka,
  • nie wiesz do kogo zwrócić się o pomoc,
  • jesteś w trudnej sytuacji materialnej.

Drogi Rodzicu, zgłoś się z każdą sprawą, z którą nie jesteś w stanie sam sobie poradzić. Zapraszam.