Koło naukowe Mały Odkrywca ze Szkoły Podstawowej w Ołdakach w programie „Być jak Ignacy”

Koło naukowe Mały Odkrywca ze Szkoły Podstawowej w Ołdakach wzięło udział w 5. edycji programu „Być jak Ignacy”. Organizatorem projektu jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Program został objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej. W tym roku akcja wystartowała pod hasłem „Nauka to przyszłość”, jej celem było zachęcenie dzieci do zdobywania wiedzy z następujących dziedzin: energia, ekologia, transport, technologie przyszłości.

Z czym wiąże się uczestnictwo w programie? W czwartym etapie konkursu dzieci poszerzyły swoją wiedzę z zakresu technologii cyfrowych, Internetu i programowania. Uczestnictwo w akcji to nie tylko zajęcia teoretyczne, ale także spotkania z ciekawymi ludźmi, dzielenie się swoją wiedzą i osiągnięciami z innymi, praca nad zadaniem konkursowym oraz uczestnictwo w różnego rodzaju wydarzeniach naukowych i kulturalnych.

W 4. etapie konkursu Mali Odkrywcy z Ołdak skupili się na wirtualnej rzeczywistości. Uczniowie przygotowali pracę, w której mieli odpowiedzieć na na pytanie: Jak nowa technologia i technologia przyszłości, może pomóc ludziom w codziennym życiu? Mali Odkrywcy wykonali makiety robotów, a następnie dzięki animacji poklatkowej wprawili je w ruch. Zadanie nie było proste, zwłaszcza że zrealizowane zostało w trybie online.

Oprócz tego koło naukowe uczestniczyło w wykładzie pani Idy Raciborskiej – biologa, neurobiologa, psychologa klinicznego oraz laureatki nagrody Marcelego Nenckiego, pt. „Co o budowie naszego mózgu ujawniają iluzje optyczne?”. Podczas wykładu zaprezentowano budowę układu wzroku człowieka i wyjaśniono, dlaczego doświadczania iluzji optycznych nie da się „odzobaczyć”. Uczniowie dowiedzieli się, że w naszym polu widzenia wcale nie widzimy wszystkiego ostro, a nawet „brakuje nam części obrazu”, doświadczyli oszustwa dodania koloru (którego nie ma), zaistnienia ruchu (który nie istnieje) i krzywienia się odcinka (który jest idealnie prosty).

Spektakl Teatru Baj „Ja, maluch i morze” oczarował tym, co w teatrze lalek najlepsze, czyli sztuką animacji. Dowiedzieliśmy się, że animowanie lalek wymaga sporych umiejętności i wprawy. To od osoby, która porusza i mówi za lalkę, zależy, czy lalka będzie pełna wyrazu i czy jej zachowanie będzie zgodne z tekstem utworu, czy widz będzie usatysfakcjonowany obejrzanym przedstawieniem.

Doświadczony programista, pan Krzysztof Czartoryski, przedstawił młodym naukowcom sylwetkę i osiągnięcia Stefana Banacha, wybitnego polskiego matematyka. Podczas wizyty gościa uczniowie mogli poczuć się jak prawdziwi programiści i samodzielnie odczytać zadany algorytm. Dzięki spotkaniu pojęli również, że programowanie jest bardzo ciekawym, lecz wymagającym zajęciem. Należy mieć wiedzę z nauk ścisłych, takich jak matematyka i fizyka, bardzo dobrze znać język angielski, nieustannie doskonalić swoje umiejętności oraz mieć dużo samozaparcia. W zamian otrzymujemy ciekawą, dobrze płatną pracę, pełną wyzwań.

Bogatsi o nowe wiadomości i doświadczenia członkowie koła naukowego Mały Odkrywca podzielili się swoją wiedzą z przedszkolakami oraz ze społecznością szkolną. Rozumieją już, że wystąpienia publiczne są wyzwaniem, które warto podjąć.

Uczestnictwo w programie to przede wszystkim wspaniała zabawa, ciekawy sposób spędzenia wolnego czasu oraz możliwość zdobycia nowych doświadczeń. Szczerze polecamy akcję innym placówkom i mamy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym rozpocznie się 6. edycja programu. Zapraszamy do wspólnej zabawy i zdobywania wiedzy!